2017. július 12., szerda

Tönköly briós

Nagy kedvenc volt a briós a Zöldház Bio Panzióban, minden reggelire lehetőség volt belőle enni. Finom egyszerűen vajjal megkenve, de számomra "tejes"kávéval volt az igazi. :)

Miután hazaértem a táborból, az első dolgom volt elkészíteni ezt a finomságot. Én kissé alakítottam az eredeti receptet, a párom szerint ilyen finomat még nem készítettem. :)


Recept, ahogyan Anikó, a panzió tulajdonosa készítette:

Hozzávalók:
  • 35 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt
  • 65 dkg fehér tönkölyliszt
  • 1 házi/bio egész tojás + 1 tojás sárgája
  • 5 dkg élesztő
  • 2,5 dl olaj
  • 3 dl tej
  • 10 dkg nádcukor
  • 2,5 dl (szóda, ásvány)víz
  • 1 jó nagy csipetnyi só

Recept, ahogyan ÉN készítettem el:

Hozzávalók:
  • 40 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt
  • 60 dkg fehér tönkölyliszt
  • 1 házi/bio egész tojás + 1 tojás sárgája
  • 5 dkg élesztő
  • 20 dkg olvasztott vaj
  • 3 dl növényi tej
  • 10 dkg méz
  • 1 csapott teáskanál só
A vizet nem véletlenül hagytam ki az én receptemből, mivel mézzel készítettem, így csak nagyon kevéske vízre volt szükség az eredeti recepthez képest, mindenképp figyeld a tészta állagát!

Elkészítése:
  1. A megadott mennyiségű liszt közepében egy mélyedést csinálunk. Kb- 0,5 dl langyos vízzel az élesztőt belemorzsoljuk és felfuttatjuk. Majd hozzáadjuk a többi hozzávalót is, és jól kidagasztjuk.
  2. Letakarva kb. 2 órát kelesztjük, közben néhányszor átdagasztjuk. 
  3. 5-6 dkg-os mennyiségű tésztákat kimérünk, és hengert sodrunk belőle. Ezt feltekerjük briós formára.
  4. Tepsibe rakva ismét kelesztjük.
  5. A maradék fehérjével megkenjük a tetejét.
  6. A sütőt előmelegítjük 190 fokra. Mielőtt a tésztát betesszük a sütőbe, vízzel megspricceljük.
  7. Mintegy 25 perc alatt készre sütjük. Miután kivesszük a sütőből, ismét vízzel bespricceljük. Rácson hagyjuk kihűlni.