2015. október 1., csütörtök

Rizsnyák csecsemőknek, betegeknek és akár sportolóknak is

A babák kiegészítő étele lehet a barnarizs, amely az egyik legegészségesebb természetes és teljes értékű táplálék. Magas a szelén, rost, mangán, magnézium, vas, B1-, B3-, B6-vitamin tartalma, ezenkívül E-, K-vitaminok, esszenciális aminosavak és nyomelemek is vannak benne. A rizsfajták közül az édes barnarizs tartalmazza a legtöbb fehérjét és zsírt. 

A kínaiak ezt congee-nek (nyáklevesnek) nevezik. Minél tovább fő, (4-6 óra) annál "erősebb" lesz. Ha a rizsnyák levét leszűrjük, italként csecsemők és nagybetegek is fogyaszthatják. Ez az egyszerű rizsleves könnyen emészthető, gyorsan felszívódik, harmonizálja az emésztést. Erősíti a vért és a csí-energiát, hipoallergén. 

A megadott mennyiségeket egyszerűen pohárral is ki tudjuk mérni. Arra figyeljünk, hogy 1 csésze/adag rizshez 6 csésze/adag tisztított víz szükséges. 

Amennyiben a rizst megdaráljuk, akkor az hamarabb megfő, de mindenképp frissen őrölt/darált rizst használjunk. Ezt nemcsak a babáknak adhatjuk, az anyukák is ihatják. Ugyanis - többek között - a tejképződést is fokozza. De akár apukák is edzés előtt! 

Ezt a tápláló ételt nemcsak rizsből készíthetjük el, hanem zabból és kölesből is.


Hozzávalók: 
  • 7 dkg édes barnarizs 
  • 6 dl tisztított víz 
  • 1 evőkanál rizsszirup (ez szükséges, hogy ne legyen székrekedés) 
Kiegészítésként:
  • 1 teáskanál hántolatlan szezámmag 
  • kevéske (1/4 kávéskanál) finomítatlan kókuszolaj 
  • hígításhoz (kb. 4-5 dl): tisztított víz, nyírfanedv

Elkészítése:
  1. A rizst és a szezámmagot alaposan mossuk át, majd áztassuk be úgy 6 órára, vagy akár tovább is. 
  2. Öntsük le róla az áztatóvizet, majd egy csésze gabonához adjunk 6 csésze vizet. 
  3. Forraljuk fel, majd nagyon lassú lángon - fedő alatt - főzzük úgy 2 óra hosszát. Mint fentebb írtam, minél tovább főzzük, annál táplálóbb és "erősebb" lesz. Az első 1,5 órában nem kell attól tartani, hogy leragad, később viszont érdemes ránézni. Én még egy hőelosztót is tettem a lábas alá, hogy a lehető leglassabb legyen a főzés. 
  4. Ez egy sűrű kása, amit akár így is meg lehet enni. Amennyiben iható állagot szeretnénk elérni, akkor hígítsuk kb. 4-5 dl folyadékkal (nyírfanedvvel vagy vízzel) 
  5. Pürésítsük, majd szitán jól nyomkodjuk át. A végeredmény: 1 liter kész tápláló rizsital. 
  6. Tegyük bele a rizsszirupot és a kókuszolajat. 
A congee gyógyértékét fokozhatjuk (persze csak nagyobb gyerekeknek, felnőtteknek), hogy különböző zöldségeket/gyógyfüveket főzünk hozzá. Mivel a rizs önmagában erősíti a lép-hasnyálmirigy emésztőközpontot, ezért a hozzáadott táplálékok sokkal jobban felszívódnak, hatásuk felerősödik. 
  • adzukibab: vízhajtó, köszvény ellen 
  • édeskömény: puffadás, gázosodás 
  • édesrizs: hányásra, hasmenésre, gyomorrontásra (ezért kell bele a rizsszirup a fenti receptben, nehogy székrekedés legyen) 
  • gyömbér: emésztési zavarok, hasmenés, vérszegénység, hányás 
  • mungóbab: hűt, csökkenti a lázat, csillapítja a szomjúságot 
  • mustár: köptet, megszünteti a gyomor teltségét porcsin: méregtelenít, reumára és duzzanatokra
  • sárgarépa: segíti az emésztést, megszünteti a puffadást 
  • szezámmag: nedvesíti a beleket 
Még azt megjegyezném, hogy az elkészített italt semmiképp NE mikrózzuk, és ha van rá lehetőség, akkor lángon (tehát ne elektromos tűzhelyen) főzzük. Erről itt írtam, hogy miért is van ennek jelentősége.


Felhasznált irodalom: Pitchford, Paul: Gyógyító táplálkozás. - Budapest: Édesvíz kiadó