2014. február 8., szombat

Családi menü tudományos megközelítésben. 1.rész. Hogyan kezdődött minden?

A család egészségi állapota nagyban összefügg azzal, hogy a feleség mit tesz le a családi asztalra (vagy mit nem). A táplálkozás gyógyíthat és beteggé is tehet bennünket. Nekem három lányom van, folyamatos kihívások előtt állok, hogy egészséges és finom ételeket kínáljak nekik. Minden nap főzök ebédet, és a reggeli-vacsora sem egy összedobott szalámis zsemle. Én szeretek főzni, öröm látni, hogy a gyerekek jóízűen eszik pl. a sült zöldséget vagy a kölesgombócot. Persze nem minden főztöm ízlik nekik, meg kell szokniuk, hogy nem minden paprikás csirke ízű. Az iskolai, óvodai menza sajnos nehezíti az esélyeimet.




De kezdjük az elejéről. Minden a kakaós csigával kezdődött mintegy négy éve. Egy tavaszi reggelen a párom a szokásos kakaós csigáért ment a boltba. Mi egy kis borsodi faluban élünk, itt sajnos nincs olyan nagy választék, mint a városban. Mindössze egy bolt volt, így reggelente nem sok lehetőség adódott a vásárlás terén. Szóval, ez a finom kakaós csiga, mely nap mint nap a reggelink szerves része volt, eltűnt a kínálatból. Helyette valami szörnyű, fehér csokival leöntött csiga lett. Ez már a családomnak is sok volt, szinte összeragadt a szájunkban a falat a nagy mennyiségű cukortól. Ez valami „égi jel” lehetett, hogy ideje változtatni a dolgokon. Szerintem véletlenek nincsenek, egyszerűen ekkor jött el az idő a változásokra, és mindig jöttek (jönnek) olyan „jelek”, amik segítettek a továbbhaladásban. Ezen a nyáron találtam rá erre az oldalra. Szinte függővé váltam, - persze jó értelemben – ittam a tanácsadónők szavait. Melinda írása (Első lépéseim az egészséges táplálkozás útvesztőjében – Zöld hullám sodor) óriási hatással volt rám. Ugye, itt az újabb jel.

Megismertem a zöld turmixot, ami a mindennapjaink részévé vált. Kezdetben nagy ellenállásba ütköztem, ígéretek röpködtek nap mint nap, hogy megkóstolják a gyerekeim ezt a zöld italt. De jött a nyár, és jött a sok finom barack. Na ezt mindenkinek ki kell próbálni! A barack sóska párosítás valami mennyei manna. Nem győztem készíteni a zöld turmixot, minden nap megittak a lányok 1-2 pohárral.

Ezzel szinte egy időben elkezdtem egy iskolát, ahol sok okosat tanultam az egészséges táplálkozásról. Megismerkedtem a kínai táplálkozástannal, az ayurvédával, előadást tartott Váradi Tibor az egészséges táplálkozásról, Géczy Gábor a Magyar Népi Gyógyászatról és önszorgalomból a nyers táplálkozás és a 80/10/10 irányzatokat is tanulmányoztam.

A tejet elhagytuk, a felvágottak helyettesítése volt nehéz feladat, mert a családom a kenőkéket, pástétomokat nem szereti. Kezdetben pácoltam házi csirkemellet, majd a lányom a nyári jógatáborban megismerkedett a főtt kásával, amit gyümölccsel és kakaóporral ettek. Kipróbáltam én is, azóta ez is az étrendünk fontos része lett. Nyáron gyümölccsel, télen mandulatejjel vagy rizstejjel esszük.

A Kolláth reggeli volt a következő kísérlet. A recept alapján készítettem el, nekem a mazsolától olyan édes lett, hogy teljesen rosszul lettem tőle. Hónapokig nem is próbálkoztam vele. Aztán a férjem említette, hogy neki a főtt kása "nehéz", próbáljuk meg a Kolláth-reggelit. Kevesebb mazsolával, több magokkal, gyümölcs pürével és csíráztatott hajdinával létrejött a saját Kolláthunk. Tavasztól őszig ez a reggelink más-más gyümölccsel és magokkal. Télen viszont visszatértünk a főtt kására, mert fáztunk a Kolláth után. Havi szinten mintegy 5-8 kg zab fogy el, így vettünk egy pelyhesítőt, amit napi szinten használunk is. Egyébként sokkal-sokkal finomabb a Kolláth frissen pelyhesített zabbal.

bionom_taplalkozas_1

Különböző táplálkozási irányzatok tanulmányozása után kialakítottam a családom igényeinek megfelelő étrendet. Ez nem más, mint a bionom táplálkozás, melynek az a lényege, hogy a különböző irányzatokból kiveszi a jó dolgokat, és elhagyja a kevésbé jókat.

A továbbiakban bemutatom a különböző irányzatokat, azok előnyeit és hátrányait. Ezáltal könnyebben meg tudjuk fogalmazni magunknak, hogy mi is a bionom táplálkozás. Mindegyik részben egy menü ajánlatot fogok írni (reggeli, ebéd, vacsora), amelyekből ötleteket lehet meríteni.


A következő részben a kedvenc irányzatomat mutatom be nektetk, mégpedig a nyers, vegán étrendet. Részletesen kifejtem a nyers gourmet és a 80/10/10 közötti különbségeket, valamint azok történelmi vonatkozásait is. Megmutatom, hogy hogyan tudjuk a mindennapjainkba beilleszteni ezt az irányzatot, és hogyan illeszkedik a bionom elvekhez.