2013. december 12., csütörtök

Olaszos brokkolis rizskása

Nagyon sokféle édes kásákat készítettem már, de vacsorára valahogy jobban esik a sós zöldséges étel. Ez a próbálkozás nagyon jól sikerült, máskor is el fogom készíteni. Ha több idő van az étel készítésére, akkor kerekszemű barna rizzsel is készíthetjük, én most rizsdarával készítettem, hogy hamarabb kész legyen.

brokkoli a káposztafélék családjába tartozik. Tumorgátló hatását számos vizsgálatban igazolták. Gazdag glükozinolátokban, melyek a bélben a bélbaktériumok segítségével átalakulnak izotiocianátokká, így gátolják a tumorsejtek osztódását és megtapadását. Fokozzák az immunrendszer ölősejtjeinek aktivitását (az interferon termelődését serkenti). Ezenkívül tartalmaz még szelént, melynek szintén fontos szerepe van a rákmegelőzésben. A mellrák elleni védelemben is nagy szerepe van. A koleszterinszintet is jótékonyan befolyásolja. Jelentős A-vitamin, béta karotin, lutein és zeaxantin, E-vitamin tartalma van, mely a szem betegségeire is kiváló. Hetente 2-3x iktassunk be az étrendünkbe brokkolit, nyersen vagy főzve. Viszont csak rövid ideig főzzük, hogy klorofill tartalma megmaradjon.  Ez ellensúlyozza a foszfor által okozott gázképződést. 

A brokkoli nagy mennyiségben gátolja a jód hasznosulását, ezért pajzsmirigy-elégtelenség esetén ne fogyasszuk rendszeresen.


Így készítettem (2 adag)
  • 1 hagyma
  • 1 újhagyma
  • 1 fokhagyma
  • 4-5 db aszalt paradicsom
  • 1/2 piros kaliforniai vagy kápia paprika
  • 1/2 brokkoli (a szárával együtt)
  • 10 dkg barna rizsdara
  • olasz fűszerkeverék
  • só, bors, chili
  • kókuszolaj

A kókuszolajon a hagymát, reszelt fokhagymát üvegesre pároljuk, majd hozzáadjuk a paradicsomot, paprikát és a rizsdarát. Én pelyhesítőn szoktam a rizst "darásítani", de szerintem kávédarálóval is működik. Felöntjük vizzel, fűszerezzük. Kb. 10 perc elteltével hozzáadjuk a feldarabolt brokkolit, és még 10 percig  főzzük együtt. Amennyiben egész rizzsel készítjük, legalább 1 óra főzésre van szükség.

Jó étvágyat!