2013. október 18., péntek

Tényleg drága az egészséges életmód?

Sokan megkérdezik tőlem, hogy anyagilag nem megterhelő-e egészségesen élni? Egészséges kozmetikumokat használni, ételeket fogyasztani? Nos, hosszú távon nem! Nagyon sok olyan dolog van, amit ma már nem veszek meg, így helyette meg tudom vásárolni az egészséges alapanyagokat. Igen, az alapanyagokat. Ugyanis én magam készítek kozmetikumokat, sütök kenyeret, és főzök ebédet.


A kozmetikumok és tisztítószerek megreformálásával havi szinten nagyon sokat tudok megspórolni. Nem vásárolok öblítőt, helyette ecetet használok. 500 Ft-ért veszek NEM szintetikus illóolajat, azt teszem az ecet mellé. Egy kis üvegcse 2-3 hónapig elég. Mosópor helyett mosódiót, mosószódát (25 kg 5000 Ft) vásárolok, vagy készítek hamulúgos mosószert. De jó szolgálatot tesz a szódabikarbóna és a citromsav is. Takarításra mikrószálas törlőkendőt használok, így nem kell tisztítószert használnom pl. az üveg vagy az ablak tisztítására. Fertőtlenítésre nagyon jó a citrom illóolaj.

Sampon helyett vagy szappant használok, vagy tojássampont készítek. Hihetetlen, de tojással is lehet hajat mosni! Megszoktuk, hogy van arckrémünk, szemkörnyékápolónk, kézkrémünk, lábkrémünk, stb. Ha ezeket mind megvásároljuk, egy vagyont hagyunk a drogériában. Én készítek házilag izzadásgátló deo-t, vagy lehet kapni olyan kiváló minőségű arckrémet, ami jó a kézre is, sőt még dezodorálásra is használható. És olyan pici kell belőle, hogy hónapokig elég. De készítettem már testolajat és fürdősót is, amibe illóolajokat tettem. Sőt ajakápolót is, aminek az anyagköltsége nem több 100 ft-nál. Na akkor mi drága?

De ha csak egyszerűen veszünk egy shea vajat, az hónapokig elég, és kenhetjük a kezünkre, testünkre, arcunkra egyaránt. Nemhiába az afrikai nők tudják, hogy hogyan védjék a bőrüket az erős napsugárzástól! Lehet készíteni kókuszvajas bőrradírt, ami sokkal jobb, és olcsóbb a bolti társaiknál. Borotvahab helyett szappant használ a párom, és már vagy 1 éve megvan. Utána levendula illóolajjal bekeni az arcát, és kész is. A hajamat hennázom (valódi, vörös hennával!), és örülök neki, hogy nem mérgezem a testemet mindenféle vegyi dolgokkal.

A táplálkozás az már sokkal bonyolultabb, de nem lehetetlen. Elsőként a zöld turmixot vezettem be, és meglepődtem, hogy milyen finom. És a lányoknak is ízlett! A tejet elhagytuk, helyette mandulatejet készítek. Itt lehet megint azt mondani, hogy drága. Igen, ha a boltban vesszük meg. 1 liter mandulatejhez 10 dkg mandula kell. Én egyszerre nagyobb mennyiséget veszek, és az apróbb szeműt. Így 400 Ft-ból el tudom készíteni. A megmaradt mandulapép pedig süteményekhez felhasználható.

A felvágottakat teljesen elhagytuk, helyette reggelente különböző kásákat főzök. De nyáron szeretjük a Kolláth reggelit is. Mennyibe kerül 5 főre a reggeli péksütemény, felvágottal, kakaóval? Hát bizony többe, mint egy köleses kukoricakása. Mindenesetre felkelek egy fél órával hamarabb, hogy mire a lányok felébrednek, tudjanak reggelizni. Nem veszek finomított olajat, viszont kókuszolajat igen. Valóban 1300 Ft 1 kiló, de nem sütök fritőzben, így sokáig elég. A kenyeret többnyire magam sütöm, ebből kevesebb elég ahhoz, hogy jóllakjunk. Ősszel veszek almát ládában 80Ft/kg áron, nem pedig 150-300 Ft-ért. Hagymát zsákosan 140 Ft/kg-ért 300 Ft helyett.

Én az elmúlt 2 évben nem vettem tejet, cukrot, tisztítószert, kozmetikumokat (csak alapanyagot). Teljes lelki nyugalommal nézegetem a bolt polcait, és vannak olyan sorok, ahova be sem megyek. A gyerekekkel mindig megnézzük az összetevőket, így ők is tudják, hogy mi nem kerülhet be a kosárba.

Nem veszünk cukorkákat, csokikat (csak 70 %-os étcsokit), gyümölcsjoghurtokat, pudingokat, nyalókát, gumicukrot, kinder pingvint, kólákat, ivóleveket, müzliket. Igen, még müzlit is lehet házilag készíteni. Tudom, hogy a gyerekek igénylik az édességeket, de például a nagyi sütijei már édesek nekik. Sokszor van, hogy nem is esznek belőle. Nem járunk cukrászdába, pedig régen gyakran betértünk 1-1 sütire. Mostmár édesebb lett a méz, a gyümölcs.

Finom pudingot készítek banánból vagy avokádóból. És tudjátok mi az a stevia? Lecsípek 1 levélkét, beleteszem a mandulatejbe, és rögtön fele annyi méz kell hozzá. De csak úgy elrágcsálni is finom. Készítek lekvárt, tavaly fagyasztottam le jégkockazacskóba gyümölcsvelőt, ami kiváló volt a szörp helyettesítsére. Én nem gondolom, hogy a lányaim bármibe hiányt szenvednének, remélem ők is így gondolják. 


Az egészséges édességekből nem kell annyit enni, mint a silány társaikból. Ne feledjük azt el, hogy az édességeknek nem az a szerepük, hogy a főétkezéseket kiváltsák. Hanem az, hogy tízóraira vagy uzsonnára egy keveset együnk belőle.

A gyerekek betegségeit is próbálom házilag kezelni. Megfázásra bevált a fokhagymás méz, vagy a hagymatea. De jó az ökörfarkkóró, a lándzsás útifű is. Készítek illóolajos mellkasi bedörzsölőt, káposzta pakolást vagy körömvirágos kenőcsöt. Szeretik a lányok a gyengéd érintést, az arcmasszázst, de a do-in (önmasszázs) is viccesre szokott sikeredni. Szorulásra aszalt szilva, hasmenésre rizsnyák. Most lehet azt mondani, hogy nekem könnyű, mert ezt tanultam. Ezek az indormációk a könyvekben vagy akár az interneten megtalálhatók.  Ezek nagyanyáink módszerei. Minél többet kell olvasni, kutakodni, tudod: "élethosszig tartó tanulás" .

Én tudom, hogy jó úton járunk, mert szerintem nagyon fontos, hogy a táplálékunk minél jobban közelítsen a természetes formájához. Ne legyen tartósított, finomított, félkész. Mikor egy chilis bab recept úgy kezdődik, hogy "végy 2 konzerv babot"... miért? nem tudod megfőzni? Igen, időt kell szakítani rá. Hogy nincs? Ha beteg leszel, akkor lesz? Tiszteljük az ételt, hiszen az a testünk üzemanyaga! Az autónkba se töltünk holmi selejt olajat, hiszen akkor leáll a motor. A testünk se működik másképp. Igenis, jó alapanyag kell, hogy sokáig működjön.

Tehát a spórolás lényege az, hogy átállítod a gondolkodásodat, és nem veszel meg egy csomó szemetet és felesleges dolgot, amit eddig megvettél. A cigarettáról és a kávéról nem is beszélve. 

Sajnos ma olyan társadalomban élünk, ahol a reklámok tömkelege bombáz bennünket azzal, hogy mit vegyél meg, mit egyél, és mi ma a divat. Sajnos más gondolkodik helyettünk, más dönti el, hogy mi kerül a háztartásunkba, az asztalunkra. Másra bízzuk egészségünket, másé a felelősség is. Tanuljunk meg gondolkodni, döntsünk mi a saját életünkről, és tegyünk is érte!

És a végére tartogattam egy nagyon jó példát, ami megmutatja, hogy mi drága, és mi nem. Az egyik élelmiszerboltban kíváncsiságból megnéztem, hogy mennyibe kerül egy ismert nevű ételízesítő, és az összetevőket is szemügyre vettem. Az ára: 2080 Ft/kg.

Összetevők:  jódozott konyhasó 68%,  cukor, különböző ízfokozók 23%, zöldség 8,6%.

Tehát egy kis matematika: 
  • 1.414 Ft-ot fizetünk 68 dkg sóért.
  • 478 Ft-ot az adalékanyagokért
  • 178 Ft-ot magáért a zöldségért
Végeredményül mondhatjuk azt, hogy 2.000 ft-ot fizetünk kb. 10 dkg zöldségért. Hiszen sót 80 ft-ért lehet venni, a többire meg nincs szükség. A valódi kiló ára 20ezer forint!

Én készítek házi vegetát, ami 100% zöldség. Tartalmaz répát, zöldséget, hagymát, fokhagymát, paprikát, paradicsomot, zellert, karfiolt, káposztát, kelkáposztát. Ennyi. Sem sót, sem adalékot, sem ízfokozót, semmit. Csak magát a zöldséget. Ezt te is el tudod készíteni magadnak.

Melyik a drágább? Mindenki döntse el maga.